Στο πλαίσιο της εσωτερικής αξιολόγησης σχολικής μονάδας, υλοποιείται φέτος στο σχολείο μας το σχέδιο δράσης "Γιορτή Βιβλίου", που αφορά στη δημιουργία τοπικού δικτύου συνεργασίας των σχολικών βιβλιοθηκών των δημοτικών σχολείων της πόλης μας.
Σκοπός του σχεδίου είναι μέσα από την αναπτυσσόμενη συνεργασία:
να οργανωθούν από κοινού δράσεις, όπως μεγαλόφωνη ανάγνωση, εργαστήρια δραματοποίησης και κουκλοθέατρου βασισμένα σε τίτλους βιβλίων, βιβλιοπαρουσιάσεις, δράσεις δημιουργικής γραφής και άλλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες με στόχο τον εμπλουτισμό της εκπαιδευτικής-μαθησιακής διαδικασίας με στοιχεία αλληλεπιδραστικότητας, δημιουργικότητας και έκφρασης για τους μαθητές.
να γίνει ανταλλαγή τεχνογνωσίας και βέλτιστων πρακτικών μεταξύ των υπεύθυνων σχολικών βιβλιοθηκών, με όφελος την ενίσχυση και την αποτελεσματικότητα της λειτουργίας των
βιβλιοθηκών.
να μάθουν οι μαθητές να συνεργάζονται μέσω κοινών δραστηριοτήτων που
διοργανώνονται από τις βιβλιοθήκες. Η ανταλλαγή απόψεων, η συμμετοχή σε κοινά
έργα και η ομαδική ανάγνωση βοηθούν στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως η
συνεργατικότητα, η επικοινωνία και η κατανόηση της ομαδικής δουλειάς.
να συμβάλλει στην ανάπτυξη μιας κοινής αναγνωστικής κουλτούρας στην
πόλη ή στην περιοχή, ενθαρρύνοντας μέσα από τις δράσεις που θα πραγματοποιηθούν τους μαθητές να διαβάζουν περισσότερο και να αναπτύσσουν φιλαναγνωστικές συνήθειες.
να ωφεληθούν οι υπεύθυνοι των σχολικών βιβλιοθηκών και οι εκπαιδευτικοί μέσα από ανταλλαγή γνώσεων.
να οργανωθεί μια ανοικτή στην τοπική κοινότητα "γιορτή βιβλίου" με ποικίλες δράσεις φιλαναγνωσίας για όλες τις ηλικίες,
προσελκύοντας περισσότερους μαθητές στη διαδικασία ανάγνωσης ώστε να ανακαλύψουν την αγάπη για τα βιβλία.
να δημιουργηθεί ένα ισχυρό δίκτυο γνώσης, μάθησης και καλλιέργειας δεξιοτήτων 21ου αιώνα με επίκεντρο τη συνεργασία.
2η Δράση
Παρουσίαση βιβλιοβαλίτσας από το 1ο Δημοτικό Σχολείο
Το σχέδιο δράσης του σχολείου μας "Γιορτή Βιβλίου", με θέμα τη δημιουργία δικτύου σχολικών βιβλιοθηκών και στόχο την ανταλλαγή καλών πρακτικών που αυτές εφαρμόζουν, συνεχίζεται, με επίσκεψη των μαθητών μας στο 1ο Δημοτικό Σχολείο της πόλης.
Οι μαθητές της Δ2 τάξης, με υπεύθυνες εκπαιδευτικούς την κα Άννα Κοκάλη, την κα Κωνσταντίνα Ιωαννίδου συνοδευόμενες από την υπεύθυνη της σχολικής βιβλιοθήκης κα Πόπη Νικητάκη, επισκέφτηκαν την σχολική βιβλιοθήκη του 1ου Δημοτικού. Τα παιδιά πρόσφεραν ως δώρο στο σχολείο υποδοχής έναν μεγάλο φάκελο αγάπης για το βιβλίο, με περιεχόμενο ζωγραφιές από τα αγαπημένα τους βιβλία, που είχαν ετοιμάσει μαζί εμ τις δασκάλες τους.
Στην "Ταξιδιάρικη Βιβλιοθήκη" του 1ου, παρακολούθησαν την παρουσίαση βιβλιοβαλιτσών από την εκπαιδευτικό και υπεύθυνη βιβλιοθήκης κα Κατερίνα Καραναστάση και συμμετείχαν σε αλληλεπιδραστικέςδραστηριότητες. Τους υποδέχτηκαν οι μαθητές του Δ2 τμήματος του σχολείου με τον εκπαιδευτικό τους κ. Κώστα Ζάχο και συναντήθηκαν με τους μαθητές του Ε1 τμήματος του 4ου Δημοτικού Σχολείου και τις εκπαιδευτικούς τους κα Άρτεμη Μιχαϊλίδου και κα Λένα Φαρσάρη.
Η κα Καραναστάση τους μίλησε για τα δικαιώματα του Αναγνώστη και την αξία των βιβλίων σε μια εποχή ψηφιοποίησης πολλών τομέων της ζωής. Στην ερώτηση αν διαβάζουν και αν αναγνωρίζουν τα δικαιώματα που τους παρουσίασε, πήρε έξυπνες και αστείες απαντήσεις, γεμάτες από παιδικό αυθορμητισμό. Τους μοίρασε αινίγματα και εικόνες από γνωστά κλασσικά παραμύθια που έπρεπε να αντιστοιχίσουν, διερευνώντας έτσι τις αναγνωστικές τους γνώσεις.
Στη συνέχεια, παρουσίασε το περιεχόμενο μιας βιβλιοβαλίτσας, εξηγώντας στα παιδιά πως μπορεί να αξιοποιηθεί. Παιχνίδια μνήμης, κρυπτόλεξα, δαχτυλόκουκλες είναι μερικά από τα περιεχόμενα που συνοδεύουν τα βιβλία που περιέχουν οι βιβλιοβαλίτσες.
Το σχολείο έχει συνολικά 5 βιβλιοβαλίτσες οι οποίες δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+, με την συμβολή της υπεύθυνης της βιβλιοθήκης προηγούμενων ετών, κας Πάτρας-Αικατερίνης Φαρσάρη.
"Οδύσσεια", "Ερωτόκριτος", "Πινόκιο", "Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων", "Μια σκούπα μα τι σκούπα" είναι τα βιβλία που χρησιμοποιήθηκαν.
Μετά την ολοκλήρωση της παρουσίασης, οι μαθητές έλυσαν κρυπτόλεξο με θέμα τους δώδεκα Θεούς του Ολύμπου, από τη βαλίτσα της "Οδύσσειας", ζωγράφισαν και έκοψαν το μάτι του Κύκλωπα Πολύφημου, το οποίο φόρεσαν σε στεφάνι.
Η δράση ολοκληρώθηκε σε πνεύμα χαράς και συνεργασίας, με όλους μας, μαθητές και εκπαιδευτικούς, να υιοθετούμε το μήνυμα ότι "το βιβλίο μας ταξιδεύει", κυριολεκτικά και μεταφορικά και την ίδια στιγμή, μας ενώνει!
Ευχαριστούμε θερμά το 1ο Δημοτικό για την φιλοξενία του και την κα Κατερίνα Καραναστάση για την υπέροχη παρουσίαση της καινοτόμας δράσης που υλοποιεί η "Ταξιδιάρικη Βιβλιοθήκη" τους.
1η Δράση
"Γράμματα στο έλατο κρυμμένα"
Δράση Μεγαλόφωνης Ανάγνωσης από το Γ2
Στα πλαίσια του σχεδίου δράσης του σχολείου μας με τίτλο "Γιορτή βιβλίου", το Γ2 τμήμα πραγματοποίησε μια δράση μεγαλόφωνης ανάγνωσης, προσκαλώντας αυτή τη φορά δύο τμήματα από το 1ο και 2ο Δημοτικό Σχολείο της πόλης μας.
Τη Δευτέρα 2/12/2024, η κ. Άννα, μητέρα μαθητή του τμήματός μας, ήρθε με χριστουγεννιάτικη διάθεση και μας διάβασε εξαιρετικά το βιβλίο "Γράμματα στο έλατο κρυμμένα" της Κατρίνας Τσάνταλη, από τις εκδόσεις διόπτρα.
Κατά τη διάρκεια της μεγαλόφωνης ανάγνωσης οι μαθητές/μαθήτριες όλων των σχολείων κλήθηκαν να εμπλακούν ενεργά στη διαδικασία βρίσκοντας και διαβάζοντας οι ίδιοι κάποια μέρη της ιστορίας. Καθ' όλη τη διάρκεια της δράσης οι σελίδες του βιβλίου προβάλλονταν με βιντεοπροβολέα στην αίθουσα.
Στο τέλος περίπου της ανάγνωσης, τα παιδιά έκοψαν μια καρδιά και έγραψαν μέσα σε αυτήν τρία πράγματα που τα έχουν στη ζωή τους και είναι πολύ σημαντικά (κρεβάτι, ρούχα, νερό), τα τρία πρώτα καλά πράγματα που σκέφτονται για τους ίδιους (έχω χιούμορ, ζωγραφίζω ωραία, είμαι αθλητική) και τα τρία πιο σημαντικά πρόσωπα στη ζωή τους (οικογένεια, φίλους). Έπειτα, με αυτές τις τόσο θετικές καρδούλες έγινε ο στολισμός του χριστουγεννιάτικου δέντρου του τμήματος.
Ακολούθησαν ερωτήσεις κατανόησης του συγκεκριμένου βιβλίου κάνοντας χρήση της εφαρμογής plickers. Κατόπιν, τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και αφού διάβασαν χριστουγεννιάτικους γρίφους, έπρεπε να τους λύσουν και να προγραμματίσουν τη Μάγια και τον Μηνά, δύο μελισσούλες Bee Bot, να φτάσουν στην λύση, κινούμενες και οι δύο στο ίδιο ταμπλό, πράγμα που έκανε πιο διασκεδαστική τη διαδικασία.
Στο τέλος, οι φιλοξενούμενοί μας πήγαν στη φωλιά των βιβλιοφάγων, τη σχολική μας βιβλιοθήκη, και έγραψαν μια αξιολόγηση - ανατροφοδότηση της δράσης που παρακολούθησαν στο λεύκωμα που τηρείται εκεί για να αποτυπώνονται σκέψεις και έκφραση συναισθημάτων των μικρών αναγνωστών.
Τα παιδιά του Γ2 και οι δασκάλες του πέρασαν υπέροχα και ανυπομονούν για την επόμενη δράση μεγαλόφωνης ανάγνωσης!
Στα πλαίσια του σχεδίου-δράσης του σχολείου μας με τίτλο " Γιορτή βιβλίου ", το Γ1 τμήμα πραγματοποίησε μια δράση μεγαλόφωνης ανάγνωσης, προσκαλώντας σε αυτήν δύο τμήματα από το 4ο και 5ο Δημοτικό Σχολείο της πόλης μας.
Την Παρασκευή 29/11/2024 η κ. Πόπη και η κ. Δώρα, μαμάδες μαθητριών του τμήματός μας, διάβασαν στα παιδιά και των τριών σχολείων, το χριστουγεννιάτικο βιβλίο "Το κλειδί των Χριστουγέννων" του Μάριου Μάζαρη και Βασίλη Κουτσογιάννη από τις εκδόσεις Μεταίχμιο. Στη συνέχεια έγινε επεξεργασία της ιστορίας, μέσα από συζήτηση με τα παιδιά, ενώ προβάλλονταν οι σελίδες του βιβλίου με χρήση βιντεοπροβολέα.
Ακολούθησε παιχνίδι με δραστηριότητες βασισμένες σε διάφορες σκηνές-σελίδες του βιβλίου: Τα παιδιά χωρισμένα σε μικτές ομάδες συνεργάστηκαν, ανέτρεξαν στο βιβλίο, συμπέραναν, αποφάσισαν από κοινού και έδρασαν ομαδικά, προκειμένου να ολοκληρώσουν 10 εντολές, για να προχωρήσουν τα χριστουγεννιάτικα πιόνια τους πάνω σε ένα επιδαπέδιο παιχνίδι- φιδάκι. Για να καταφέρουν να φτάσουν στο τέλος του παιχνιδιού και να κατακτήσουν το "κλειδί των Χριστουγέννων", έφτιαξαν με τα σώματά τους σημαντικές λέξεις της ιστορίας (πχ ΑΓΑΠΗ), συμπλήρωσαν λέξεις-κλειδιά σε εκτυπωμένες σελίδες του βιβλίου, έφτιαξαν παζλ με το εξώφυλλό του, πέταξαν μπαλάκια σε χάρτινο ρολόι για να το σπάσουν και να σταματήσουν το χρόνο, όπως σταμάτησε και το ρολόι της ιστορίας για να κερδίσει χρόνο ο ήρωας με τον μπαμπά του. Ακόμη, χόρεψαν και τύλιξαν δώρα, όπως έκαναν τα παιδιά σε κάποια σκηνή του βιβλίου, γύρισαν τον χριστουγεννιάτικο τροχό και εκφράστηκαν με το σώμα τους. Όταν έφτασαν στο τέλος του παιχνιδιού, κάθε ομάδα κρατώντας το "μαγικό" κλειδί αποφάσισε και ανακοίνωσε στους υπόλοιπους, μέσω "τηλεφώνων μεγαλόφωνης ανάγνωσης", το μήνυμα - ευχή τους για τα φετινά Χριστούγεννα, αναλογιζόμενοι το κεντρικό μήνυμα που θέλει να περάσει το βιβλίο.
Ακολούθησε ο στολισμός του δέντρου της τάξης μας με στολίδια που έφτιαξαν τα παιδιά, ζωγραφίζοντας σε αυτά την αγαπημένη τους εικόνα από το βιβλίο, τα οποία στη συνέχεια αντάλλαξαν. Έτσι, το δέντρο μας κοσμούν τα στολίδια των παιδιών που μας επισκέφθηκαν κι εμείς τους χαρίσαμε τα δικά μας για να στολίσουν το δέντρο της δικής τους τάξης. Τέλος, τα παιδιά ευχαριστήθηκαν τα κεράσματα των καλεσμένων μας, μέσα σε ένα κλίμα γεμάτο γέλια και χριστουγεννιάτικα τραγούδια.
Η δράση ολοκληρώθηκε με επίσκεψη στη βιβλιοθήκη του σχολείου, όπου οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί και γονείς, σε συνεργασία και συζήτηση με τα παιδιά, έγραψαν στο λεύκωμα της βιβλιοθήκης μας τις εντυπώσεις τους από τη δράση μεγαλόφωνης ανάγνωσης που συμμετείχαν. Ωστόσο, η πιο άμεση "αξιολόγηση" της δράσης ερχόταν από τα χαρούμενα, χαμογελαστά πρόσωπα των μαθητών/τριών - επισκεπτών φεύγοντας από το σχολείο μας.
Ένα είναι το σίγουρο, διασκεδάσαμε διαβάζοντας...μικροί και μεγάλοι!